MUST-hankkeen tulokset

Tutustu aineistoihin

Integroidut ratkaisut

Hankkeessamme kehitetyt menetelmät ja työvälineet monilajisen siirtymän edistämiseen

  • Kokemuksellisia menetelmiä monilajisista tarpeista keskustelemiseen ja oppimiseen yhteiskunnallisen keskustelun ja päätöksenteon tueksi. Menetelmien avulla tehdään näkyväksi luontokadon yhteiskunnallisia vaikutuksia(WP2, WP6)
  • Tilallisia ratkaisuja luonnolle annettujen arvojen näkyväksi tekemiseen >Kehitetään MUST-Tila – audiovisuaalinen tila, jota hyödynnetään monilajisen siirtymän vaatimien johtopäätösten ymmärryttämisessä. (WP1, WP3, WP4)
  • Monialaiset, luonnon huomioivat hallinnon toimintamallit. Hankkeessa kehitetään MUST-kompassi: verkkopohjainen työkalu luonnon monimuotoisuutta kehittävien strategioiden, politiikkaratkaisujen ja muiden toimien seurantaan ja koordinointiin (WP5, WP6).
  • Kyvykkyyksien kehittämisohjelma. Ohjelma luonnon monimuotoisuuden ylläpitämisessä tarvittavan osaamisen ja yhteistyökyvyn kehittämiseksi paikallisella, alueellisella ja kansallisella tasolla. Ratkaisut kehitetään osana MUST-Laboratoriota.

Tieteelliset julkaisut

Viimeisimmät tutkimustuloksemme

Cimatti M., Mezzanotte V., Heikkinen R.K., Hällfors M.H., Karger D.N., Di Marco M. (2025). The accelerating exposure of European protected areas to climate change. Global Change Biology 31:e70261

Pineda-Pinto, M., Lennon, M., Kennedy, C., O’Donnell, M., Andersson, E., Wijsman, K. and Collier, M. J. (2025). Realizing Multispecies Justice through a Capability Approach to Promote Nature-Based Solutions. npj Urban Sustainability 5(1): 31.

Raymond, C.M., Rautio, P., Fagerholm, N. et al. (2025). Applying multispecies justice in nature-based solutions and urban sustainability planning: Tensions and prospectsnpj Urban Sustain 5, 2.

Saari, M.H. (2025). Crafting palettes of potential for a multispecies justice-oriented education. Environmental Education Research. Environmental Education Research, 1–17.

Solé, L., Hearn, K.P., Witra, T., Lechner, A.M., & Fagerholm, N. (2025). Balancing landscape values and tourism choices: Integrating participatory mapping and the IPBES Values Typology. Ambio.

Vainio, K.K., Takala, T., Limpens, J. et al. (2025). Green companions: Affordances of human–tree relationships. Ambio.

Kervinen, A., Hohti, R., Rautio, P., Saari, M. H., Tammi, T., & Aivelo, T. (2024). Ratty places – unsettling human-centeredness in ecological inquiry with young people. Environmental Education Research, 30(7), 1129–1146.

Määttänen, A., Hällfors, M., & Kemppinen, J.. (2024). Geodiversity is an inseparable but underutilized part of connectivity in nature conservation amid climate change. Authorea.

Pliushchik, M. Tammi, T. & Rautio, P. (2024). Imagining well with almonds and honeybees in the Capitalocene – five multispecies movements for environmental and sustainability education. The Journal of Environmental Education, 55:1, 38-51

Riley, K., Jukes, S. & Rautio, P. (toim.) (2024) Teemanumero Australian Journal of Environmental Education -julkaisussa: Relational Ontologies and Multispecies Worlds: Transdisciplinary Possibilities for Environmental Education

Saari, M. H., Poulton-Busler, R., & Vladimirova, A. (2024). Does sustainability really start with teachers? Reflections on integrating environmental education in pre-service teacher education in Namibia and Finland. The Journal of Environmental Education, 1–15.

Tammi, T., Hohti, R., & Saari, M. (2024). Imagination switch – Friction and thick time in speculative worldmaking. Educational Philosophy and Theory, 1–14.

Muut julkaisut ja raportit

Multispecies justice: What is it?
Tilannekuvaraportti 2024
Politiikkasuositus: Kaupunkiluonnon laadun
kehittäminen parantaa ihmisten ja muun luonnon
yhteishyvinvointia